شهر باستانی فز (Fes el-Bali) سومین شهر بزرگ مراکش است که حال و هوای سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده است.

عوامل شهرت شهر فز:

از مهمترین عواملی که باعث شهرت شهر فز در بین دیگر شهرهای مراکش شده است، کارگاه ها و دباغ خانه هایی است که محصولات چرمی، به روشی سنتی در آن ها تولید می شوند و فز را به جاذبه ی گردشگری تبدیل کرده است.

بنابراین مسافرانی که به این شهر سفر می کنند محصولات چرمی را از دستفروشان یا از بازار سوق، جایی که کارگاه ها و دباغ خانه های بزرگ و قدیمی مانند Chouara در آن جا قرار دارد، به عنوان سوغاتی خریداری می کنند.

در دباغ خانه های شهر فز دیگ های بزرگ سنگی به چشم می خورد که در داخل یا در کنار این دیگ ها  مردهایی دیده می شوند که تا کمر در رنگ فرو رفته اند و در زیر آفتاب گرم و سوزان در حال کار کردن هستند.

فرآیند تولید محصولات چرمی در شهر فز :

فرآیند درست کردن محصولات چرمی پیچیده و طولانی است و همه مراحل تولید کاملا با دست و بدون نیاز به دستگاه انجام می شود و این پروسه، هنوز هم با گذشت سال ها به همین منوال باقی مانده است و همین موضوع باعث شده است تا بازدید از دباغ خانه های شهر فز در مراکش تا به این اندازه جالب باشد.

در دباغ خانه ی Chouara (بزرگترین دباغ خانه ی شهر فز)، برای این که چربی های پوست از بین برود ابتدا پوست حیوانات در ترکیبی از اوره، آب و نمک غوطه ور می کنند تا کلیه موهایی که بر روی پوست ها باقی مانده از بین برود و فقط پوست تازه ی خالی بر جای بماند،

این پوست ها به مدت ۲ الی ۳ روز در این مخلوط باقی می مانند تا اگر چیزی بر روی آن ها باقی مانده باشد زدوده شود و بعد از آن پوست را در موادی که آمونیاک دارد قرار می دهند تا برای جذب رنگ آماده شوند.

سپس دباغ ها، با پاهای برهنه پوست ها را ورز می دهند تا بتواند چرم را تا حدی که مدنظر است نرم و لطیف کنند.

بعد از این مرحله، پوست ها در ظروف رنگ قرار می گیرند و از رنگ های طبیعی و گیاهی مثل گل پاپی (رنگ قرمز)، ایندیگو (رنگ آبی)، حنا (رنگ نارنجی)، چوب سدر (رنگ قهوه ای)، نعناع (رنگ سبز) و زعفران (رنگ زرد) و از روغن زیتون نیز برای درخشش چرم ها استفاده می کنند.

زمانی که پوست ها رنگ آمیزی شدند آن ها را زیر نور آفتاب قرار می دهند تا کاملا خشک شوند، سپس چرم نهایی به پیشه وران و صنعت گران فروخته می شوند تا آنها چرم را به محصولات باکیفیتی مانند انواع کت، کاپشن های چرم، کیف پول، کیف، کفش و یا هر محصول دیگری تبدیل می کنند و به فروش می رسانند.

بهترین چشم اندازهای مراحل دباغی و کارگاه ها:

گردشگرانی که به شهر فز سفر می کنند علاوه بر این که تمایل دارند که بدانند محصولات چرمی چگونه ساخته می شوند، علاقه مند هستند تا پروسه دباغی و کارگاه های شهر فز را ببینند. بنابراین بهترین چشم انداز برای دیدن پروسه ی دباغی و کارگاه ها از بالای تراس های خانه ها و مغازه های اطراف این دباغ خانه هاست.