خریدن یک کیف چرمی ممکن است حسابی گیج کننده باشد. بازار پر شده از محصولات چرمی بی کیفیت تقلبی و بی ارزش با یراق آلاتی که سه چهارماهه می شکنند. برای این که بتوانید بین یک کیف چرمی مرغوب و یک جنس بی‌ارزش بی‌دلیل گران تمایز قائل شوید، کارشناسان گروه تولیدی و صادراتی مارال چرم، توجه به نکته‌های زیر را به شما توصیه می‌کنند.

چرم واقعی در مقابل چرم تقلبی

اگر به این‌که یک کیف از چرم طبیعی ساخته شده است یا از چرم تقلبی شک دارید، بهتر است آن را نخرید. یک چرم باکیفیت، محصولی طبیعی است و هیچ ساخته مشابهی نمی‌تواند با کیفیت و پایداری آن رقابت کند. تا حد امکان به دنبال محصولات ساخته شده با چرم «فول گرین» بگردید؛ چرمی که سطح رویین آن چندان اصلاح نشده، تغییر نیافته، یا با هیچ ماده دیگری پوشانده نشده است و به طبع سطح طبیعی چرم در آن کاملا نمایان است و البته دارای هیچ زخم یا نقصی نیست. محصولاتی که روی آن‌ها به جای «فول گرین» نوشته شده است «چرم خالص» معمولا از تکه‌های چرم بریده شده از پشت (کمر) پوست تهیه شده‌اند‌ و سطح آن‌ها به نقش‌های صنعتی‌ای شبیه رگه‌های چرم مزین شده و سپس با سطحی نقاشی شده پوشانده شده است تا شبیه به چرم‌های فول گرین به نظر برسد. این کار ممکن است ظاهر چرم را بسیار فریبنده کند، هرچند که این چرم دارای لطافت، نرمی و دوام فول گرین نیست.

تعیین کیفیت چرم

دو فاکتور عمده برای تعیین کیفیت (و البته قیمت) چرم وجود دارد: گزینش پوست و فرآیند دباغی.

انتخاب پوست به این موضوع اشاره دارد که سطح پوست تا چه حد عاری از هرگونه علایم و نواقص طبیعی است. معمولا درجه‌بندی و قیمت‌گذاری روی چرم‌ها بر اساس همین فاکتور و شرایط سلامت عمومی پوست حیوان انجام می‌شود.

دباغی، فرآیند تبدیل پوست حیوانات به چرم فرآوری شده است که آن را بسیار بادوام‌تر و کم‌تر مستعد تجزیه شدن می‌کند. به‌طور سنتی، دباغی می‌تواند هم با روش‌های گیاهی و هم با روش‌های معدنی انجام پذیرد (توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این باره اینجا را بخوانید). قبل از دباغی، پوست موزدایی، روغن‌زدایی، پاکسازی و نمک‌زدایی و برای مدتی بین ۶ ساعت تا دو روز در آب خیسانده می‌شود. همچنین در فرآیند دباغی ممکن است پوست رنگرزی هم بشود.

سرانجام این‌که یک چرم با کیفیت باید سطحی نرم و انعطاف‌پذیر با طبیعتی جذاب و خوش‌آیند داشته باشد. سطح چرم باکیفیت نباید شبیه وینیل یا هر ماده مصنوعی دیگری باشد. از هر نوع پلاستیک یا رزین دوری کنید.

آستر و پرداخت

آستر کیف باید از موادی بادوام ساخته شده باشد و این احساس را به شما بدهد که می‌تواند برای مدتی طولانی بدون هیچ مشکلی کار کند. هر جنس بی دوام یا کم ارزشی در آستر بازتاب دهنده خصوصیات کل محصول و میزان طول عمر آن است.

یکی از زمان‌بر ترین فعالیت‌های قابل انجام روی محصولات چرمی، پرداخت لبه‌ها و گوشه‌های محصول است. کیف‌های باکیفیت معمولا لبه‌هایی دارند که توسط دست پولیش زده شده‌اند. این یکی از راه‌هایی است که توسط آن یک صنعتگر می‌تواند توجه خود را به کیفیت محصول به مشتریان ثابت کند.

یراق‌آلات و زیپ‌ها

زیپ‌ها مؤلفه بسیار مهمی از یک کیف هستند و هرگز نباید نادیده گرفته شوند. هنگامی که یک زیپ دچار مشکل می‌شود، یک کیف ممکن است کاملا بی‌مصرف شود. معمولا در زیپ‌های باکیفیت از فلز برنج با روکشی از نیکل یا مس استفاده می‌شود. زیپ‌های دارای بالاترین کیفیت، دندانه‌هایی دارند که هرگز تیز نیستند و سرزیپ آن‌ها نیز از برنج (و نه فلزهای نامرغوب) ساخته شده است. بیش‌تر زیپ‌ها وقتی پارچه میان دندانه‌هایشان گیر می‌کند، می‌شکنند پس وجود یک نوار زیپ مستحکم در محصولات باکیفیت ضروری است. همچنین مهم است که زیپ‌ها به‌طور درستی در کیف جاگذاری شده باشند و به‌نرمی کار کنند، پس حتما قبل از خرید زیپ‌های محصول را چند بار امتحان کنید که سایش و اصطکاک نامتعارفی نداشته باشند. سرانجام با توجه به این نکته که ممکن است احتمالا کیف خود را پر از وسایل مختلف کنید، وزن و اندازه زیپ باید با اندازه کیف متناسب باشد.

پس از زیپ‌ها، احتمالا یراق‌آلات دومین دلیل تکرار شونده تعمیر کیف‌های چرمی هستند. یراق‌آلاتی مانند حلقه بندگیر و میخ پرچ نیز باید با استفاده از برنج خالص ساخته شوند، البته مس، برنز، نقره-نیکل، و زینک روکش‌دار نیز می‌توانند در ساخت آن‌ها استفاده شوند. نکته آخر این‌که یراق‌آلات باید شفاف و بدون خط قالب باشند و اندازه آن‌ها نیز باید متناسب و دارای قدرت تحمل حداکثر ظرفیت و وزن کیف باشد. تمام یراق‌آلات باید به شیوه‌ای کاملا امن به محصول متصل شده باشند و تمام نقاط فشار باید با کوک‌های اضافه تقویت شده باشند. اگر میخ پرچ در محصول به کار رفته است، دقت کنید که حتما از واشرهای پشتی در آن استفاده شده باشد. زبانه سگک‌ها باید به حد کافی سنگین باشد تا خم یا شکسته نشود. حتما پیش از خرید محصول چرمی، یراق‌آلات را به‌خوبی امتحان کنید و مطمئن شوید از دوام کافی برخوردارند.

دستگیره‌ها و تسمه‌ها

دستگیره‌ها اولین محل تماس شما با کیف هستند که باید در عین استحکام، احساس راحتی را هنگام دست گرفتن کیف به شما منتقل کنند و از چند لایه چرم انباشته ساخته شده باشند (دستگیره‌ها نباید احساس سستی یا پوک بودن را به شما بدهند). دستگیره‌های حمل همچنین نباید آن‌قدر بلند باشند که باعث شوند کیف هنگام راه رفتن تاب بخورد (این امر به نقاط کانونی کیف فشار زیادی را وارد می‌کند).

چگونگی اتصال دسته‌ها یا تسمه‌های حمل به کیف نیز مهم است. اگر این دسته‌ها به محصول دوخته شده‌اند، باید در محل اتصال آن‌ها به کیف لایه اضافه‌ای از کوک‌ها به همراه حمایت کافی از پشت محل اتصال وجود داشته باشد.

نگهداری (تعمیر)

برای حفاظت کیف چرمی از خشک شدن، باید از نگه‌دارنده‌‌ها و حالت‌دهنده‌های مخصوص چرم استفاده کنید. اگر کیف چرمی شما خیس شده است، هرگز آن را برای خشک شدن در یک محیط تاریک نگذارید. چرا که در این شرایط امکان رشد کپک و قارچ در سطح چرم و ضعیف شدن بافت چرم وجود دارد. اجازه بدهید محصول چرمی شما در هوای آزاد با درجه حرارت اتاق خشک شود. و البته با توجه به این‌که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، سعی کنید تا حد امکان محصول چرمی خود را با استفاده از واکس‌های تغذیه کننده و نیز ضدآب‌کننده معتبر در مقابل شرایط نامطلوب محافظت کنید.

قرار دادن یک محصول چرمی برای مدتی طولانی در معرض نور خورشید می‌تواند خطر خشک شدن سطح چرم و نیز محو شدن رنگ آن را به شدت افزایش دهد. کیف‌های چرمی را به هیچ عنوان پلاستیک‌پیچ نکنید. به یاد داشته باشید سطح چرم نیاز به تنفس دارد و هر ظرف یا مکانی که در آن محصول چرمی خود را نگه می‌دارید باید امکان تهویه داشته باشد. سعی کنید کیف‌های چرمی خود را در طبقه‌های نم‌دار یا سطوح زبر و برنده قرار ندهید. هنگام سفر مطمئن شوید تمام ظرف‌های حاوی مایعات را در ظرف‌های دومی جای داده‌اید تا نم‌دادن رطوبت آن‌ها کیف شما را دچار مشکل نکند.

اگر به محصولات لوکس چرمی‌ای مثل کیف‌های لوکس چرمی مارال چرم احترام کافی بگذارید، به احتمال قریب به یقین سال‌های سال لذت مصرف را از آن‌ها پاداش خواهید گرفت.