بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه نامی غیررسمی برای اشاره به آخرین جمعه ماه نوامبر است که آغاز فصل خرید کریسمس محسوب می‌شود. از سال ۱۹۵۲ میلادی هر سال در ایالات متحده امریکا یک روز پس از روز شکرگزاری (چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر) رویدادی با همین نام برگزار می‌شود.

البته اصطلاح بلک فرایدی یا جمعه سیاه تا حدود دهه هشتاد میلادی و پس از آن در ایالات متحده امریکا یا سایر نقاط جهان شناخته شده نبود و کاربرد زیادی نداشت. امروزه تقریبا این رویداد در تمام دنیا به رسمیت شناخته شده و بسیاری از فروشگاه و برندها در این روز با تخفیف بسیار محصولات خود را عرضه می کنند و با یکدیگر به رقابت می پردازند.

و تمامی مردم  برای خرید در این روز راهی فروشگاه‌ها شده و صف‌هایی طویل تشکیل می‌دهند. معمولا در این روز مشتریان بسیار زیادی برای خریدن اجناس تخفیف خورده به فروشگاه‌ها هجوم می‌برند.

حتی در برخی موارد گزارش‌هایی مبنی بر خشونت و درگیری بین مشتریان برای خریدن کالاهایی که تخفیف‌های بسیار زیاد داشته‌اند هم به چشم می‌خورد.

جمعه سیاه یا بلک فرایدی مدتی است که در ایران و کشورهای همسایه نیز باب شده است و فروشنده ها تخفیفات مناسبی را روی تمامی اجناسشان اعمال می کنند، از این رو فروشگاه اینترنتی و کلیه شعب گروه تولیدی و صادراتی مارال چرم از صبح روز پنج شنبه تا پایان روز جمعه جشنواره ی بلک فرایدی را با تخفیفات ویژه  برای شما مشتریان عزیز برقرار کرده است.

تاریخچه بلک فرایدی (Black Friday) :

• در یک روایت، جمعه سیاه در تاریخ کشور آمریکا، به رسوایی بازار طلا در روز ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۶۹ اشاره می‌کند. وقتی که جنگ داخلی آمریکا پایان یافت، دوران دوازده ساله بازسازی آمریکا آغاز شد. در آن زمان دو تن از زمین خواران توانستند به واسطه خریدهای عمده، در مدتی کوتاه انحصار موقت طلا و سود کلانی را به دست آورند. و چون دولت وقت نتوانست به‌موقع متوجه این سوءاستفاده شود، برای این که قیمت از دست رفته ثابت شود، حجم طلای بالایی را روانه بازار کرد.

این کار در پایان به ویرانی زندگی بسیاری از افراد انجامید. از آن زمان به دلیل وقوع این اتفاق در آن روز، از آن به عنوان بلک فرایدی (جمعه سیاه) یاد می‌شود.

• روایت دیگری نیز برای علت نامگذاری این روز وجود دارد. پلیس فیلادلفیا پنسیلوانیا و راچستر نیویورک، در سال ۱۹۶۱ به خاطر شلوغی و ترافیک بیش از حد خیابان‌ها در این روز، آن را بلک فرایدی نام‌گذاری کردند.

• در سال ۱۹۷۵ میلادی در روزنامه نیویورک تایمز، عبارت بلک فرایدی استفاده شد که در اینجا منظور از عبارت جمعه سیاه، شلوغ‌ترین روز خرید و سنگین‌ترین ترافیک جاده‌ها بود که به دلیل خرید مردم ایجاد شده بود.

با توجه به این که کلمه سیاه، نشان دهنده رویدادی بدشگون است، کارشناسان در آن زمان این واژه را نامناسب دانستند و به مردم و رسانه ها پیشنهاد دادند تا به جای استفاده از جمعه سیاه، از عبارات جمعه بزرگ یا شنبه بزرگ استفاده کنند، اما این عبارات معادل سازی شده نیز عمر چندانی نداشتند .

امروزه بلک فرایدی تقریبا از مفهوم اولیه خودش فاصله گرفته است و به نوعی به بزرگترین حراجی سال تبدیل شده است. در این روز، کالاها در بزرگترین خرده ‌فروشی ‌های دنیا با تخفیفات باور نکردنی به مردم عرضه می‌شود و بعضی از محصولات حتی تا ۹۰ درصد هم تخفیف می‌خورند.