سیدجلال حسینی خواه مدیریت عامل گروه تولیدی و صادراتی مارال چرم در خصوص صادرات غیرنفتی ومزیت های آن اظهار داشت:

با توجه به این که فرآیند ارزآوری ایران بیشتر به نفت و فرآورده های نفتی متکی است و تعیین قیمت آنها نیز در بازارهای بین المللی دستخوش نوسانات و تغییرات ناگهانی است، لذا باید به دنبال صادرات محصولات غیرنفتی بود زیرا امروزه بسیاری از کشورهای جهان با نداشتن منابع نفتی توانسته اند جزء کشورهای توسعه یافته محسوب شوند و محصولات تولیدی آنها در بازارهای جهانی دارای ارزشی چندین برابر فروش نفت و مشتقات آن می باشد.

صادرات غیرنفتی، اثر شگرفی بر اقتصاد کشور بر جای خواهد گذاشت و در واقع، یکی از ستون‌های مهم رشد پایدار به شمار می‌آید. این نوع صادرات می‌تواند اشتغال را در کشور افزایش دهد و به شکوفایی صنایع داخلی کمک کند؛ پیوستگی ایران به اقتصاد جهانی را به ارمغان آورد و در عین حال، به دولت و بانک مرکزی کمک کند تا سیاست‌های پولی و ارزی مناسب‌تری را در کشور پیاده کنند.

البته صادرات غیرنفتی، حامل ارزش‌های دیگری نیز در حوزه‌های غیراقتصادی است، از جمله این که شاخص امنیت را ارتقا می‌دهد و متحدانی قوی و متنوع در حوزه روابط دیپلماتیک برای ایران فراهم می‌کند.

وی همچنین از مهمترین عواملی که موجب دورماندن صادرات چرم ایران از بازارهای جهانی شده است را چنین برشمرد:

۱)رقبای صنعتگر محصولات چرمی ایران کشورهایی مانند ترکیه، هند، پاکستان هستند که محصولاتشان را با قیمت‌های پایین تولید می‌کنند که یکی از مزیت‌های رقابتی است. به‌ عنوان نمونه هزینه دستمزد نیروی کار در هند یک سوم هزینه ی دستمزد در ایران است و این تفاوت هزینه ی دستمزدها روی هزینه‌های تمام شده تاثیر زیادی می‌گذارد و قدرت رقابت را از صنعتگر ایرانی سلب می‌کند.

۲)یکی دیگر از معضلات صنعت چرم ایران، اعمال ارزش افزوده بر واردات مواد اولیه و ماشین‎آلات مورد نیاز این صنعت است، متأسفانه در همه جای دنیا ارزش افزوده از محل فروش کالای نهایی اخذ می‎شود در حالی که در کشور ما تولیدکننده به هنگام واردات مواد اولیه و ادوات مورد نیاز صنعت خود نیز مجبور است به دولت مبلغی را به عنوان ارزش افزوده بپردازد.

۳)یکی از مهمترین مشکلات فعالان صنایع چرم کشور مربوط به تامین مواد اولیه وارداتی است. در فرآیند تبدیل پوست به چرم از نوعی مواد شیمیایی استفاده می شود که این محصول در داخل کشور تولید نشده و وارداتی است.

متاسفانه با وجود این که این مواد شیمیایی جزو مواد واسطه ای برای صنعت است و ورود آن به کشور در فرآیند تبدیل پوست به چرم ایجاد ارزش افزوده می کند، تعرفه وارداتی سنگینی برای آن از سوی دولت وضع شده است.

۴) واردات غیرقانونی محصولاتی مانند کیف و کفش از کشورهای همسایه، آسیبی جدی به تولیدکنندگان داخلی وارد نموده است.

۵) متاسفانه بسیاری از مصرف کنندگان خارجی درک درست و روشنی از توانمندی و قابلیت های صنعتی، فنی و تکنولوژی ایرانی را ندارند بنابراین در این راستا باید قبل از معرفی محصولات، نام ایران به درستی معرفی و تبلیغ شود، چراکه بدون تعریف و ایجاد یک چتر از نام و نشان ایرانی، هر تولید داخلی با چالش جدی در کسب و کار بازارهای خارجی مواجه خواهد بود.

۶) صادرات غیر نفتی با وجود تمام پتانسیل هایی که دارد از جایگاه چندان مناسبی برخوردار نیست مثلا صادرات و ارز آوری یک عدد کت چرم مساوی با حدود ۴ بشکه نفت خام است.

۷) با توجه به این که ایران مدت زیادی از بازارهای خارجی دور بوده است مشکلاتی مانند جنگ، تحریم و… رقبا را در بازارهای بین‌المللی تثبیت کرده و این شرایط ورود به این بازارها را سخت کرده است.

همچنین ایشان تصریح کرد:

حضور در نمایشگاه های خارج از کشور در رشد و رونق صنعت چرم کشور بسیار مهم می باشد علی رغم این که برندهای ما در داخل کشور توانستند خود را مطرح کنند، اما در بازارهای هدف از لحاظ برندینگ با محدودیت مواجه هستیم و آن طور که باید و شاید نتوانستیم برندهای خود را معرفی کنیم؛ بنابراین ضروری است تا در راستای معرفی برندهای ایرانی در خارج از مرزها، با حضور در نمایشگاه های بین المللی اقدام کنیم.

بنابراین حمایت دولت از برگزاری نمایشگاه های بین المللی و اعزام تولیدکنندگان به نمایشگاه ها و همایش های بین المللی در قالب هیات های تجاری بسیار حیاتی است.

وی در پایان افزود:

گروه تولیدی و صادراتی مارال چرم از سال ۱۳۷۴ تا کنون در عرصه تولیدات و صادرات محصولات چرمی فعالیت داشته است و همچنین محصولات خود را به کشورهایی همچون ایتالیا، استرالیا، قزاقستان و اوکراین صادر می کند. و با هدف توسعه ی صادرات توانسته ایم در ۴ سال متوالی موفق به کسب عنوان صادرکننده نمونه استان البرز در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر البرز از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت شویم.