نکته اول اینکه در حسابداری ذهنی ما انسانها، «پاداش‌های نقدی و مالی» در سرفصل ذهنی «درآمدها» ذخیره می‌شود و به عنوان «هدیه» ثبت نخواهد شد.

نکته‌ی دومی که می‌بایست در اعطای هدیه تبلیغاتی  مد نظر داشته باشیم این است که هدایایی که از حد مشخصی گران‌تر هستند، الزاماً حس گیرنده را خوب نمی‌کنند.

نکته‌ی مهمی که به عنوان سومین مطلب باید مورد توجه قرار گیرد، «کاربردی بودن هدیه» در مقایسه با «بار احساسی هدیه» است. این دو ویژگی از یکدیگر جدا هستند.

ممکن است هدیه‌ای کاربردی و در عین حال احساسی باشد. اما همیشه اینطور نیست.

  • مدیرعامل، بلکه چند فرد کلیدی سازمان یا شرکت هم آن را امضا کرده باشند.

چهارمین نکته اینکه مدیران و کسانی که طبقه‌ی اجتماعی کمی بالاتر از سایرین دارند، علاقه‌ای به استفاده از هدایای تبلیغاتی که «نام و لوگوی شما» روی آن درج شده است ندارند.

بنابراین شما سه راه حل دارید:

  • روش ارزان‌تر اینکه هدیه‌ خود را بدون چاپ لوگو و نام تهیه کرده و با کارت تبریک اختصاصی، نام و لوگو و مشخصات خود را به گیرنده یادآوری کنید (مثلاً یک خودکار در بسته‌بندی مناسب اما بدون نام + کارت تبریک با نام و مشخصات)
  • روش کمی گرانتر اینکه نام و لوگوی خود را روی بسته‌بندی حک کنید تا هم مشخصات خود را در ذهن گیرنده ماندگار کنید و هم گیرنده در نهایت بتواند از هدیه‌ شما به راحتی استفاده کند.
  • روش گرانتر اما اثربخش‌تر اینکه در مورد افراد خاصی که برای شما مهم تر هستند، نام و مشخصات خود آنها را روی محصول حک کنید. هزینه‌ این روش به میزان قابل توجهی بالاتر است اما تقریباً این تضمین وجود دارد که هدیه‌ی شما هرگز کنار گذاشته نشده و به فرد دیگری هدیه نخواهد شد. دوختن حروف اول نام فرد بر روی پیراهن، کار بسیار ساده و ارزان اما اثربخشی است که مطمئنا اثر آن خیلی بیشتر از هدیه کردن یک پیراهن گرانقیمت‌تر اما معمولی است.

پنجمین نکته این است که برخی هدیه‌ها «چند بار فروخته می‌شوند!».

اگر شما یک هدیه‌ مشخص به یک «آقا» بدهید و او از آن هدیه استفاده کند یک بار هدیه‌ خود را فروخته‌اید. اما اگر هدیه‌ای بدهید که او به همسر یا دختر خود منتقل کند، هم آن مرد احساس می‌کند که هدیه گرفته و هم همسر یا دختر او خوشحال خواهند بود

تاثیر نوع هدایای تبلیغاتی

نکاتی که بیان میشود نتایجی است از یک تحقیق که در ۱۲ شهر بزرگ دنیا بدست آمده است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. در بخش اول معروف ترین هدایای تبلیغاتی بود که به بیشترین هدایایی که افراد گرفته بودند اختصاص داشت. دومین بخش نظرات دریافت کننده ها درباره آگهی دهنده ها و قسمت سوم به بهترین رسانه های تبلیغی میپرداخت.

نتایج بدست آمده در بین کشورهای مختلف و گروهای سنی و جنسی مختلف متفاوت بود ولی در حدود نیمی از افراد تایید کرده بودند که در ۱۲ ماه گذشته لوازم نوشتاری مثل خودکار و مداد و …دریافت کرده بودند. زنان بیشتر از مردان، خودکار و مداد تبلیغی داشتند و آن را نزد خود نگهداری کرده بودند. افراد مسن تر علاقه بیشتری به دریافت این نوع هدایا داشتند و افراد با درآمد خیلی بالا کمتر به دریافت این نوشت افزار تمایل نشان دادند.

در مورد پوشیدنی ها وضعیت فرق میکرد و همه افراد در هر سطح مالی به داشتن تی شرت علاقه نشان داده بودند. در مورد کیف های تبلیغاتی زنان ۲ برابر مردان علاقه داشتند و با پایین تر آمدن درآمد تمایل به داشتن این کیف های تبلیغاتی بیشتر میشد. افراد در سنین بالاتر نیز تمایل بیشتری نسبت به جوان ترها نشان دادند.

در مورد تقویم ها هم زنان و مردان یک اندازه تمایل داشتند . همه گروههای درآمدی نیز تمایل تقریبا یکسان داشتند.
در مورد جای نوشیدنی که اغلب شامل لیوان میشد زنان بیشتر از مردان تمایل به دریافت لیوان داشتند و آن را همراه خود نیز نگه میداشتند. گروههای سنی بالاتر نیز با اختلاف بسیار کمی اعلام کردند که لیوانهای بیشتری دریافت کرده اند.